Sinds 2018 zijn we gestart met de proef ‘Digitaal Aanvragen Rijbewijs’. Toen werd er voor een bepaalde manier van
versturen gekozen, namelijk met een rijbewijsnummer en e-mailadres. Er gaat voor jou en de klant iets veranderen in het aanvraagproces van het rijbewijs.
Wat verandert er voor je:
Per 14 april is het rijbewijsnummer geen onderdeel meer van het aanvraagproces. Dit wordt vervangen door het mobiele telefoonnummer.
Combinatie Mobiele telefoonnummer & E-mailadres
Wat gaat er voor de klant veranderen:
Zodra je het proces in onze applicatie hebt afgerond en op de button ‘versturen’ hebt geklikt, zorgen wij ervoor dat de aanvraag bij de RDW wordt ingediend. De klant ontvangt binnen 5 minuten een
bevestigingsmail of SMS. In deze e-mail en/of SMS staat een aanvraagcode waarmee de klant het rijbewijs online kan verlengen. Zonder aanvraagcode is dit niet
mogelijk.
Heeft de klant geen bevestigingsmail en/of -SMS ontvangen? Dan moet er opnieuw een pasfoto gemaakt en een handtekening gezet worden. Wij als Pasfoto Organisatie en de RDW kunnen de aanvraagcode niet nogmaals versturen als er iets mis is gegaan, bijvoorbeeld door een typefout in het telefoonnummer of e-mailadres. De aanvraagcode is namelijk niet gekoppeld aan een persoon, zodat de privacy van onze klanten beter gewaarborgd blijft.